تعمیرات و سیم پیچی الکتروموتور

تعمیر و سیم پیچی الکترو موتور که به عنوان یکی از تجهیزات مهم صنعتی است همواره امری مهم محسوب می شود. به همین جهت قبل از اینکه به موضوع اصلی بپردازیم لازم است بدانید که الکتروموتور چیست و ساده ترین راه تعمیر چگونه است همچنین  با انواع آن آشنا شوید.

الکتروموتور ها در انواع و سایز های مختلف هستند که مسلما  در تعمیرات و سیم پیچی الکتروموتور تک فاز و الکتروموتور سه فازهر کدام دارای تعمیر و نگهداری متفاوتی هستند.  از این رو صنعت معتبر نانوک، دست به کار شده تا با تامین انتظارت شما با داشتن کادری تخصصی و حرفه ای تمامی تلاش خود را به نتیجه برساند و رضایت مشتریان را جلب کند. به علاوه نانوک صنعت آمادگی خود را در جهت ارائه خدمات تعمیر و بازسازی انواع الکتروموتورها و… اعلام میدارد.

انواع الکترو موتور:

  • سیم پیچی و تعمیر الکتروموتور DC، سیم پیچی تعمیر موتور AC
  • تعمیر الکتروموتور فشار قوی (HV)، فشار متوسط (MV) و فشار ضعیف (LV)
  • تعمیر الکتروموتور ضد انفجار (EX)

حال که با انواع آن آشنا شدیم لازم است که قطعاتی که با وجود آنها یک الکترو موتور معنا پیدا میکند شامل بخش هایی از جمله:

  • استاتور (Stator)
  • روتور (Rotor)
  • شکاف هوا (Air Gap)
  • سیم پیچ (Windings)

تشخیص یا عیب یابی و تعمیر موتور الکتریکی یا الکتروموتور

در واقع برای یافتن عیب و در نهایت تعمیر آن اولین کاری که باید انجام داد این است که به علت واقعی سوختن سیم پیچی پی ببریم. اگر می‌خواهید به عیب یابی ظاهری الکتروموتور بپردازید کافی است تا با انجام چند مرحله ساده مشکل را پیدا کنید اما برای انجام مراحل پیچیده تر به سرویس کاران متخصص نانوک صنعت مراجعه کنید.

عیوب احتمالی که باعث از کار افتادن یا سوختن الکتروموتورسه فاز و تک فاز dc ‌شود:

  • آمپر کشیدن بیش از حد الکتروموتور
  • بوی سوختگی دادن
  • سیاه شدن سیم پیچ موتور الکتریکی
  • کاهش قدرت یا سرعت موتور الکتریکی

 برای بررسی قطعات به این ترتیب عمل کنید:

  • برق الکتروموتور را قطع کنید.

جهت ایمنی کار اتصالات برقی را قطع کنید.

  • پلاک الکتروموتور را پیدا کنید.

بر روی پلاک اطلاعاتی نظیر: توان، ولتاژ، شدت جریان الکتریکی، RPM (دور در دقیقه)، گشتاور، دمای کارکرد و داده های دیگر را نمایش می‌دهد. این اطلاعات به شما در روند بررسی کمک می کند.

  • یاتاقان الکتروموتور را بررسی کنید.

در دو طرف موتور یاتاقان متصل شده که در صورت زنگ زدگی و یا اتصال نادرست دچاراختلال در کار الکترو موتور می شود. در واقع روتور باید بدون اتصال یا بدون سر و صدا کار کند اگر غیر از این باشد نشان دهنده مشکل در یاتاقان است.

  • سیم پیچ را بررسی کنید.

جهت بررسی سیم پیچ بهتراست قبل از آن دفترچه راهنما را بخوانید و در ادمه طبق اطلاعات کسب کرده با استفاده از یک اهم سنج به علت اتصالات سیم پی برد. در این صورت اگر سیم با موتور اتصال کوتاه برقرار کند، جریان اصلی موتور متوقف می شود و منجر به سوختگی فیوز می شود.

لیست قیمت سیم پیچی الکتروموتور در سال 1402